Ada Pertikai Kenapa Shuib Boleh Urus Jen4zah, Akhirnya Terb0ngkar Punca Dibenarkan

Pelawak popular, Shuib Sepahtu telah diberikan kesempatan untuk menguruskan ᴊᴇɴᴀᴢ4ʜ serta menunaikan solat ᴊᴇɴᴀᴢ4ʜ buat arw4ah isterinya semalam.

Shuib yang dilihat berpakaian serba lengkap peralatan perlindungan diri (PPE) pada ᴘᴇɴɢᴇʙᴜᴍ1ᴀɴ ᴀʀᴡ4ʜ isterinya di Tanah ᴘᴇʀᴋvʙᴜʀᴀɴ Islam Kampung Sungai Pusu Gombak dilihat telah menarik warga maya untuk memberikan pelbagai pandangan dari sudut yang berbeza malah ada juga yang turut mempertikai keberadaan pelawak berkenaan di kawasan ᴘᴇʀᴋvʙᴜʀᴀɴ terbabit.

Sekitar ᴘᴇɴɢᴇᴍʙvᴍɪᴀɴ ᴊᴇɴᴀᴢ4ʜ Allahy4rhamah Siti Sarah pada Tengahari Isnin.

Keberadaan Shuib menemani jenaz4ah isterinya hingga ke ʟɪᴀɴɢ ʟᴀʜᴀᴅ juga tidak terlepas dari ᴘᴇʀᴛɪᴋᴀɪᴀɴ dan kec4man daripada warga maya yang dilihat tid4k pvas h4ti kerana diberikan peluang terakhir sebegitu.

Antara komen-komen yang kvrang senang

“Mana bole macam ni orang lain tak dibenarkan”

“Bukan nak mengadv tetapi rasa mcm double standard, kerana dia artis? bukan dia seorang sahaja yang kehilangan orang tersayang.”

“Ramai lagi yang rasa seperti ini, ini adalah tidak ad1l, kita tak merasa apa yang org lain rasa,”

Itulah antara komen warga maya yang kvrang senang dengan keberadaan Shuib di sana.

Shuib ketika menunggu pengurusan ᴊᴇɴᴀᴢ4ʜ Allahyarhamah Siti Sarah di ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Difahamkan, Shuib mendapat kebenaran untuk menguruskan ᴊᴇɴᴀᴢ4ʜ ᴀʀᴡᴀʜ isternya kerana telah memot0ng gelang kua4ntin dan mendapat kebenaran daripada pihak ʜᴏꜱᴘɪᴛᴀʟ Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia dengan perlu mematuhi SOP yang ditetapkan.

Ekoran daripada itu, terdapat seorang individu yang bernama Mat Yoe tampil memberikan penjelasan mengenai isu yang berbangkit ini.

Menurutnya, sekiranya ingin menguruskan ᴊᴇɴᴀᴢ4ʜ ahli keluarga yang ᴍᴇɴɪɴɢɢ4ʟ akibat ᴄ0ᴠlᴅ-19 adalah dibenarkan tetapi perlu mematuhi segala prosedur yang ditetapkan oleh pegawai yang bertugas berkenaan.

Antara syarat yang perlu dipatuhi untuk menguruskan ᴊᴇɴᴀᴢ4ʜ ᴄ0ᴠlᴅ-19 adalah bukan dalam kuar4ntin, tidak berg3jala, bukan dari kawasan PKPD, sihat tubuh badan, tiada ᴘᴇɴʏᴀᴋɪᴛ ᴋʀ0ɴɪᴋ dan patuh kepada arahan pegawai bertugas.

Difahamkan juga, segala SOP boleh diubah mengikut kesesuaian keadaan semasa bergantung kawasan yang terlibat dan atas budi bicara pegawai yang bertanggung jawab bagi menguruskan kes ᴋᴇᴍ4ᴛɪᴀɴ tersebut.

Beriktu penjelasan dari seorang yang bekerja di Pejabat kesihatan, di kenali sebagai Mat Yoe yang tampil berikan penjelasan

“Dia dapat buat semua tu bukan sebab dia artis.”

“Ramai je rakyat biasa yang boleh urus ᴊᴇɴ4ᴢᴀʜ waris masing-masing.”

“Bersepah video yang dikongsikan oleh waris di facebook dan ᴛɪᴋ ᴛᴏᴋ.”

“Pengalaman aku dan rakan-rakan urus 41 ᴊᴇɴ4ᴢᴀʜ (semua orang biasa,bukan artis), ahli keluarga terdekat boleh je urus dan join kami.”

“Cuma jarang waris join sebab kadang-kadang waris terdekat semuanya dalam tempoh kuar4ntin.”

“Pengecaman ᴊᴇɴ4ᴢᴀʜ mesti dilakukan oleh ahli keluarga terdekat. Solat ᴊᴇɴᴀᴢ4ʜ boleh join. ᴘᴇɴɢᴋᴇʙᴜᴍɪᴀɴ pun boleh join.”

“Kami sediakan PPE lengkap kepada ahli keluarga terdekat.”

Tapi ada syarat ketat yang mesti dipatuhi:

1-Bukan dalam kuar4ntin

2-Tidak bergejala

3-Bukan dari kawasan PKPD

4-Sihat tubuh badan

5-Tiada ᴘᴇɴʏᴀᴋɪᴛ ᴋʀ0ɴɪᴋ

6-Patuh kepada arahan pegawai bertugas

Semuanya bergantung kepada budi bicara pegawai yang bertanggungjawab bagi kes ᴋᴇᴍ4ᴛɪᴀɴ tersebut.

SOP juga boleh di ubah mengikut kesesuian keadaan semasa di kawasan terlibat.

Setakat yang aku dan rakan-rakan urus,kami tiada masalah jika ada waris yang nak join kami asalkan memenuhi syarat-syarat di atas.

P/s: Jangan mudah percaya cakap orang. Cuba tanya sendiri ahli keluarga yang ᴍᴇɴɪɴɢɢ4ʟ akibat ᴄ0ᴠlᴅ19 betul ke tak apa yang aku bagitau ni. Kalau mereka bagitau mereka tak dibenarkan join, mesti ada alasan kukuh kenapa mereka tak dibenarkan join.

Rahim Pakai PPE Bantu Shuib Angkat Jen3zah

Rakan-rakan artis dan juga kenalan ahli keluarga juga sentiasa memberikan kata-kata sem4ngat kepada suami allahy4rham, Shuib Sepahtu agar dia kuat menghad4pi dvgaan hebat ini.

Sama2 pakai PPE bantu Shuib

Masing-masing telah mendapat pujian daripada warganet kerana sifat setia kawan yang ditunjukan benar-benar membawa erti sahabat diwaktu senang dan sukar.

Salah se0rang yang menjadi perhatian media sudah tentu ahli kumpulan Sepahtu, Rahim yang dilihat turun sama ke liang lahad menyempurnakan jen4zah Siti Sarah.

Video :

Menerusi perk0ngsian daripada se0rang pengguna TikTok dikenali sebagai @shahrulazwa7, dia telah memuat naik kembali vide0 dari salah se0rang ahli keluarga allahyarham dan memuji tindakan Rahim yang sama-sama memakai sut PPE menguruskan jenaz4h isteri sahabatnya.

“Sem0ga kau terus tabah Ib”

Dalam perk0ngsian yang dibuat penyampai radi0 Sinar FM itu, dia telah menitipkan kata-kata sem4ngat supaya sahabatnya terus bertabah dengan uj1an daripada Allah S.W.T.

“Percaya atau tidak,kebahagiaan dan kesedihan dalam kehidupan itu akan silih berganti.Sekuat mana pun kau jaga,yang pergi tetap pergi.Terkadang pertemuan & perpisahan terjadi terlalu cepat tapi percayalah kenangan dan perasaan kekal selamanya.Beberapa orang akan pergi dalam hidup mu tapi bukan bererti kisah mu berakhir,yang berakhir hanyalah bahagian mereka dalam kisah hidup mu.Hanya yg benar2 meninggalkan jejak dihatimu akan benar2 kekal diingatan mu.Semoga kau terus tabah @shuibsepahtu”

Shuib tak sabar nak tengok, pegang Ayash Affan buat pertama kali

Dalam perkembangan terkini, Suami kepada Allahy4rham Siti Sarah, Shuib memaklumkan akan ke Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM) untuk bertemu bayinya, Ayash Affan buat pertama kali, esok.

Shuib berkata demikian dalam majlis tahlil dan bacaan Yassin untuk arwah isterinya yang berlangsung secara virtual, malam tadi.

“Insya-Allah, kalau ada rezeki, esok saya akan ke HCTM untuk melihat Ayash Affan buat pertama kalinya.

“Anak-anak pun asyik bertanya. Insya-Allah, kalau ada rezeki esok, saya tak sabar nak tengok dia, pegang dia,” katanya.

Sumber : bartasangbad.site

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *